Warning ! You have stepped onto Pinkcess's Zone Follow me and Leave your footsteps on this page │FollowDashboard
Allahuakbar Alhamdulillah Subhanallah Astaghfirullah

Direct instructions from Allah

Source: Whatsapp group

Some one did this excellent job. May Allah accept it:

*Almost 100 direct instructions by Allah in the QURAN for mankind*

 1. Do not be rude in speech (3:159)
 2. Restrain Anger (3:134)
 3. Be good to others (4:36)
 4. Do not be arrogant (7:13)
 5. Forgive others for their mistakes (7:199)
 6. Speak to people mildly (20:44)
 7. Lower your voice (31:19)
 8. Do not ridicule others (49:11)
 9. Be dutiful to parents(17:23)
 10. Do not say a word of disrespect to parents (17:23)
 11. Do not enter parents’ private room without asking permission (24:58)
 12. Write down the debt (2:282)
 13. Do not follow anyone blindly (2:170)
 14. Grant more time to repay if the debtor is in hard time (2:280)
 15. Don’t consume interest (2:275)
 16. Do not engage in bribery (2:188)
 17. Do not break the promise (2:177)
 18. Keep the trust (2:283)
 19. Do not mix the truth with falsehood (2:42)
 20. Judge with justice between people (4:58)
 21. Stand out firmly for justice (4:135)
 22. Wealth of the dead should be distributed among his family members (4:7)
 23. Women also have the right for inheritance (4:7)
 24. Do not devour the property of orphans (4:10)
 25. Protect orphans (2:220)
 26. Do not consume one another’s wealth unjustly (4:29)
 27. Try for settlement between people (49:9)
 28. Avoid suspicion (49:12)
 29. Do not spy and backbite (2:283)
 30. Do not spy or backbite (49:12)
 31. Spend wealth in charity (57:7)
 32. Encourage feeding poor (107:3)
 33. Help those in need 
 by finding them (2:273)
 34. Do not spend money extravagantly (17:29)
 35. Do not invalidate charity with reminders (2:264)
 36. Honor guests (51:26)
 37. Order righteousness to people only after practicing it yourself(2:44)
 38. Do not commit abuse on the earth (2:60)
 39. Do not prevent people from mosques (2:114)
 40. Fight only with those who fight you (2:190)
 41. Keep the etiquettes of war (2:191)
 42. Do not turn back in battle (8:15)
 43. No compulsion in religion (2:256)
 44. Believe in all prophets (2:285)
 45. Do not have sexual intercourse during menstrual period (2:222)
 46. Breast feed your children for two complete years (2:233)
 47. Do not even approach unlawful sexual intercourse (17:32)
 48. Choose rulers by their merit (2:247)
 49. Do not burden a person beyond his scope (2:286)
 50. Do not become divided (3:103)
 51. Think deeply about the wonders and creation of this universe (3:191)
 52. Men and Women have equal rewards for their deeds (3:195)
 53. Do not marry those in your blood relation (4:23)
 54. Family should be led by men (4:34)
 55. Do not be miserly (4:37)
 56. Do not keep envy (4:54)
 57. Do not kill each other (4:92)
 58. Do not be an advocate for deceit (4:105)
 59. Do not cooperate in sin and aggression (5:2)
 60. Cooperate in righteousness (5:2)
 61. ’Having majority’ is not a criterion of truth (6:116)
 62. Be just (5:8)
 63. Punish for crimes in an exemplary way (5:38)
 64. Strive against sinful and unlawful acts (5:63)
 65. Dead animals, blood, the flesh of swine are prohibited (5:3)
 66. Avoid intoxicants and alcohol (5:90)
 67. Do not gamble (5:90)
 68. Do not insult others’ deities (6:108)
 69. Don’t reduce weight or measure to cheat people (6:152)
 70. Eat and Drink, But Be Not Excessive (7:31)
 71. Wear good cloths during prayer times (7:31)
 72. protect and help those who seek protection (9:6)
 73. Keep Purity (9:108)
 74. Never give up hope of Allah’s Mercy (12:87)
 75. Allah will forgive those who have done wrong out of ignorance (16:119)
 76. Invitation to God should be with wisdom and good instruction (16:125)
 77. No one will bear others’ sins (17:15)
 78. Do not kill your children for fear of poverty (17:31)
 79. Do not pursue that of which you have no knowledge (17:36)
 80. Keep aloof from what is vain (23:3)
 81. Do not enter others’ houses without seeking permission (24:27)
 82. Allah will provide security for those who believe only in Allah (24:55)
 83. Walk on earth in humility (25:63)
 84. Do not neglect your portion of this world (28:77)
 85. Invoke not any other god along with Allah (28:88)
 86. Do not engage in homosexuality (29:29)
 87. Enjoin right, forbid wrong (31:17)
 88. Do not walk in insolence through the earth (31:18)
 89. Women should not display their finery (33:33)
 90. Allah forgives all sins (39:53)
 91. Do not despair of the mercy of Allah (39:53)
 92. Repel evil by good (41:34)
 93. Decide on affairs by consultation (42:38)
 94. Most noble of you is the most righteous (49:13)
 95. No Monasticism in religion (57:27)
 96. Those who have knowledge will be given a higher degree by Allah (58:11)
 97. Treat non-Muslims in a kind and fair manner (60:8) 
 98. Save yourself from covetousness (64:16)
 99. Seek forgiveness of Allah. He is Forgiving and Merciful

MYCURhati : Masdar I'zzati

Tiada kata yang bisa ku ungkap melainkan Allah saja yang mengerti. Sungguh, diri ini merasa lemah semangat atas sabab yang beraneka rupa dan bentuk. 

Namun, ada suara hati yang menyokongku dari dalam. Di saat aku tiada keyakinan diri untuk teguh berdiri dengan kaki sendiri, Allah kuatkan aku dengan tangisan titisan mutiara yang jatuh dari mata yang telah banyak berdosa. 

Sungguh, pada tatkala itu, aku rasa kasih sayangMu Yang Maha Menyayangi. Tiadalah upaya diri ini, melainkan dengan musa'adahMu ya Allah. 

Aku sgt yakin dan beriman, bahawa kau sentiasa ada denganKu secara primanya, tatkala aku perluMu dan sabar akan ujianMu. 

Sungguh benar, janjiMu dalam kalam teragung al Quran, kau akan sentiasa bersama orang yang bersabar💕

Wanita pun boleh bersedeqah

Assalamualaikum wbt
Sumber: Whatsapp group
Tarikh entri: 18/2/2017


CARA WANITA BERSEDEKAH

Bagaimana wanita blh bersedekah, sedangkan mereka adalah surirmh dan mereka juga tidak punya gaji atau gaji tidak seberapa untuk disedekahkan?

Apabila kita sebagai wanita mendengar tentang keutamaan sedekah, kita merasa sedih dan berandaikan dgn berkata: "Bagaimana, sedang aku tak punya duit?" W/pun demikian, kita wanita diperintahkan untuk bersedekah. 

Rasulullah SAW  bersabda:

"Wahai setiap wanita, bersedekahlah, dan perbanyaklah istighfar, sebab aku melihat kalian sebagai majoriti penghuni neraka."

Dan sabda beliau itu menambah khuatir dan rasa takut pada diri kita. Dan solusinya? 

Sebenarnya mudah, sesungguhnya kurnia dan kemurahan Allah Ta'ala begitu luas dan tiada henti.
Dia menjadikan sedekah bukan hanya pd harta shj. Namun, setiap pintu kebaikan adalah sedekah. 

Berikut contoh-contohnya:

Sedekah itu beraneka ragam:

1. Setiap tasbih dan tahmid adalah sedekah.

2. Setiap takbir dan tahlil adalah sedekah.

3. Amar ma'ruf nahi munkar anda (menganjurkan yang baik dan mencegah yang buruk) adalah sedekah.

4. Bukalah WA, LINE, FB, BBM anda setiap hari, bersedekahlah dengan cara mengirim ucapan2 yang baik kepada semua yang anda kenal, dan setiap kalimat yang baik adalah sedekah.

5. Senyum anda kepada suami dan anak2 anda, serta kepada sesama kaum muslimat adalah sedekah.

6. Dua rakaat Dhuha menyamai 360 sedekah.

7. Tahanlah diri anda dari keinginan untuk berbuat buruk, itu pun sedekah.

8. Singkirkanlah setiap bentuk gangguan yang dapat mencelakakan orang dijalan, itupun sedekah.

9. Ucapkanlah salam kepada siapa saja yang anda temui, itupun sedekah.

10. Berilah makan kpd jiran atau sesiapa pun dengan makanan yang juga anda dan keluarga anda makan, itupun sedekah.

11. Berilah makan pd kucing, burung atau binatang lainnya atau manusia, itupun sedekah.
12. Muliakanlah tamu di rumah anda yang melebihi 3 hari, itupun sedekah.

13. Berusahalah menolong dan membantu orang lain, samada org Islam ataupun bkn Islam, itupun sedekah.

14. Tuntutlah ilmu agama, ajarkan dan sebarkan, baik dengan cara mendengar, membaca, atau menulis sesuai kemampuan anda, itupun sedekah.

15. Seteguk air yang anda berikan untuk orang yang haus adalah sedekah.

Milik Allah lah segala puji dan kurnia.

Kaedah Penting:

Lakukanlah secara ikhlas dan tanpa mengharapkan balasan dari siapapun...

Kaum kerabat lebih utama untuk mendapat kebaikan kita (kedua orang tuamu, suami, dan anak-anakmu). Mereka yang paling utama.... yang paling dekat, kemudian yang terdekat.

Perlu diingatkan bahawa;
"Sedekah itu menghapus dosa, sebagaimana air mematikan api".

Sebarkanlah info ini, supaya menjadi sedekah untuk anda, dengan izin Allah.

Aamiin Ya Robbal 'Alamin....  (mengirimkan/menyebarkan artikel ini juga adalah sedekah).

Wallahu a'lam...

MYEXPI: Broga Hill 2016

Assalamualaikum wbt. Di keheningan malam, aku dan Akif menaiki kenderaan yang dipandu pak Njang (adik ayah) menuju ke rumahnya. Beliau memecah suara sunyi yang menyepi. "Kakak ngan Akif free esok bolehlah panjat bukit Broga, dekat je ngan rumahtu."Aku dan Akif lantas bersetuju memandangkan kami tidak pernah merasai perjuangan pendakian sebelum menikmati keindahan ciptaan Yang Maha Mencipta di puncak.

Dipendekkan cerita... Tepat jam 6.30am, kami bersiap mem'packing' peralatan yang diperlukan semasa melakukan aktiviti sihat ini. Antaranya, of course Drawstring Bag by Hash Anne, biskut, air mineral, kasut sukan dsb.

Kami (aku, Iqah, Danish, Akif) dinasihati pak Njang untuk melakukan pendakian sebaiknya sebelum matahari naik atas sabab ingin mengurangkan kadar pemanasan haba yang berlaku *cewahh ayat* dahlah ponat, panaih pulak nnt.

Semasa di kaki bukit Broga iaitu lebih kurang pada jam 6.45am...

Ramai calon yang bakal menamatkan pendakian, turut hadir seawal ketenangan Subuh hari. Ada yang datang dari jauh, semata-mata untuk merasai nikmat berada di puncak Bukit Broga ini. 


Gigih kan, nak mendaki ni? Jadi, begitulah kegigihan yang perlu ditanam dalam jiwa kita demi mencapai ke puncak kejayaan. Untuk berjaya, tiadalah mudah melainkan setelah melalui sukar dan lelah.Tengoklah pendaki yang sedang mendaki itu... untuk mendaki cerun yg boleh dikatakan curam itu, bukan semudah yang dilihat!

Lihatlah, untuk tiba ke puncak, perlu bermandi keringat. Jadi, perlu berlelah dahulu untuk berjaya dengan gemilang. 
  
Okayy, ini bukan di puncak lagi. Ini adalah semasa Izzati berada di titik persinggahan untuk mendapatkan semula tenaga ATP untuk terus mendaki dengan menikmati suasana damai yang dikurniakan Yang Maha Pencipta kepada kita! Its wondering.

 

Allahu, kreatif sungguh ciptaanMu, 'for your knowledge', kitorang pergi ni mengiringi matahari terbit iaitu dari waktu Subh hingga Dhuha menjelang.


Andai sahaja mentari, tiada mendengar titah Yang Maha Berkuasa untuk menyinari bumi yang kecil ini...tapi! Alhamdulillah matahari sentiasa taat dengan berjalan melalui paksi yang disediakan Allah SWT. Jadi, nahhhh. Cantikkknya Allah cipta awak sang Mentari!

Begitulah pemandangan dan kebesaran Yang Maha Mencipta, sungguh nikmat ciptaanMu ya Allah, semoga dari kalangan yang bukan memeluk agamaMu, turut merasainya lalu mengakui serta percaya akan kewujudanMu yang satu ya Allah! Aamiin.




Tidak salah bergambar untuk kenangan, kerana masa dan waktu ketika itu, akan tetap berjalan. Masa tidak akan pernah berhenti... Nanti, bila ada rezeqi pergi semula, kita akn pergi dengan masa yang lain, usia yang lain...right? So, ni kitorang dua pasang beradik, aka cucu Mak Teh Sidah, hehe!



Dan ini antara kenangan semasa perjalanan pulang ke kaki bukit. Inshaa Allah ada masa, kita mendaki lagi dan kongsikan pengalaman ini lagi :)

Overall, Izzati kasi lima per lima bintang, banyak 'benefits' tau sebelum, semasa dan setelah mendaki ni. Kalau korang nak jugak, kelebihan-kelebihan tu, cubalah 'hiking' jugak. Best! Yang pasti, haritu, kami naik free je, tak bayar pun hehe! Taktahu la korang naik kena bayar pulak kan...