Warning ! You have stepped onto Pinkcess's Zone Follow me and Leave your footsteps on this page │FollowDashboard
Allahuakbar Alhamdulillah Subhanallah Astaghfirullah

Tanaman, jagaan pertamaku


Pokok ati - ati ni bagiku adalah sejenis pokok hiasan yang paling senang di tanam. Pokok ati-ati juga dikategorikan sebagai herba saka. Mempunyai batang yang lembut dan boleh mencapai ketinggian satu meter. Daunnya mempunyai pelbagai bentuk seperti bentuk hati, bergerigi dan dan berbelang hijau di tepi sementara dibahagian tengahnya berwarna merah dan corak yang menarik dengan pelabagai campuran warna seakan warna pelangi. Sesuai dengan nama jolokannya 'pokok pelangi'. Bunganya cantik bersaiz kecil berwarna unggu tumbuh dalam gugusan.

Medium Tanaman:
Medium yang sesuai ialah di mana air senang mengalir keluar. Campuran yang disyorkan ialah nisbah 3:2:1 (Tanah peroi: Tanah gambut atau baja kandang : Pasir sungai).

Pencahayaan:
Letak aje pokoknya di bawah cahaya matahari terik untuk mendapatkan corak dan warna daunnya yang terang dan menarik. Jika di tempat yang teduh, warna daun menjadi pudar dan tidak terdapat corak yang banyak dan menarik  daunnya.

Penyiraman:
Perlu banyak siraman air untuknya cepat membesar dan menegluarkan warna yang terang dan menarik. Siram dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan petang pada hari panas kerana ia cepat layu jika medium kering. Siram apabila perlu sahaja pada hari siang.


Pembajaan:
Baja kandang dalam campuran medium hanya dapat membekalkan nutrien selama lebih kurang tiga bulan sahaja. Selepas itu anda perlu membaja semula dengan menggunakan baja kandang seperti najis ayam atau kelawar yang diproses atau baja cecair atau garam larutan yang boleh dicampurkan ke dalam siraman air. Berhati-hati jika menggunakan baja bijian kerana pokok ini akan melecur jika terkena daunnya.

Pembiakan :
1) Biji Benih F1
2) Keratan Batang
3) Lenturan ranting

Idea Pameran:
Cantik di tanam dalam pasu sebagai pokok spesimen. Ia juga sesuai di tanam di atas tanah sebagai pokok border atau sempadan. Ia juga boleh dijadikan sebagai salah satu pokok di dalam gubahan taman hiasan.

Tips:
1) Rebahkan batang pokok untuk menggalakkan pertumbuhan banyak rating.
2) Potong pucuk untuk menggalakkan pertumbuhan ranting dan merimbunkan pokok.
3) Potong bunganya bagi pertumbuhan yang lebih sihat dan cantik.

Resepi sayur campur

Assalamualaikum. Sekarang Izzati nak share pasal resepi menyediakan sayur campur. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk para pelawat Pinkcess's zone, InsyaAllah.

 


Bahan-bahannya:

2 biji bawang merah - diracik halus
2  ulas bawang putih - diketuk
3 sudu sos tiram dibancuh dengan sedikit air
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil serbuk pasti sedap Knorr
1 biji cili merah - dihiris
Air secukupnya - untuk kuah
1 sudu kecil tepung jagung, dibancuh dengan air (jika suka) - untuk memekatkan kuah
Gula dan garam secukup rasa
1 sudu besar minyak masak untuk menumis

Bahan-bahan Sayuran :

Bunga kobis
Lobak merah
Baby jagung (baby corn)
Tomato
Kacang sepat (kacang pea)

(Cara pemotongan dan kuantiti sayuran, ikut suka dan citarasa masing-masing.  Sebahagiannya, kalau tidak mahu dipotong pun tak apa,  bergantung kepada kehendak).

or kalau nak senang beli je instant vegetables kat market. Zaman sekarang ni semuanya mudah.

Penyediaannya :

1.  Panaskan minyak di dalam kuali. Jangan banyak sangat minyak. Pastu, tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
2.  Selepas itu masukkan sos tiram bersama air.  Air yang digunakan bergantung kepada banyaknya kuah yang dikehendaki. Perasakan dengan serbuk lada hitam, serbuk pasti sedap Knorr, garam, dan gula.  Kacau rata dan masak sehingga mendidih.
3.  Selepas kuah mendidih, masukkan bunga kobis, lobak merah, baby jagung, dan kacang sepat.
4. Masukkan  bancuhan tepung jagung jika inginkan kuah yang pekat. Kaup balikkan sehingga sayur-sayuran mesra dengan kuah. Akhir sekali, tutup api dan bolehlah dihidangkan.

Selamat mencuba.

Resepi kek batik

Assalamualaikum. Harini, Izzati nak share sikit resepi kek batik. Untuk sesiapa yg suka kek tapi malas, bolehlah try ! Mudah and ringkas je.


Bahan-bahannya ialah :

200gm milo

250gm butter

3 sudu makan serbuk koko

1 tin kecil susu pekat manis

Biskut marie/cracker secukupnya

Cara membuatnya :

1. Alaskan loyang dengan plastik, biarkan plastik melebihi loyang supaya senang nak keluarkan kek bila dah sejuk.
2. Patahkan biskut marie kepada empat bahagian.
3. Cairkan butter dalam kuali dengan mengggunakan api kecil.
4. Setelah cair, masukkan susu, milo sedikit demi sediki gaul hingga sebati dan masukkan juga serbuk koko.


 5. Gaul hingga halus dan tak berketul lagi. 


7. Setelah pekat, susun biskut marie dalam loyang kemudian curahkan sebahagian adunan tadi dan ratakan, lapis lagi biskut marie, curahkan adunan ratakan. Ulang hingga habis adunan.


8. Tunggu sehingga sejuk dan simpan dalam peti ais. Kek batik siap untuk dihidang. 

 Selamat mencuba. 

Hati perlukan rawatan rohani?

Assalamualaikum. Harini, Izzati nak share pasal hati yang rosak and cara merawatnya dari blog Sifrulmind. Hopefully, bermanfaat. Sesungguhnya, hati orang mukmin sentiasa turun naik. Maka, istiqomahlah beri'badah secara ikhlas kepada Allah SWT agar kita diberi iman yang teguh. InsyaAllah aamiin. 

 

Tanda-tanda hati yang rosak
 
1. Hati tidak merasa bersalah apabila terlibat melakukan dosa dan maksiat.
2. Tidak terasa untuk melakukan taubat apabila melakukan kesalahan.
3. Merasa seronok bergelumang dalam dosa.
4. Tidak mempedulikan perintah Allah, malah suka terbabit pada larangan-Nya.
5. Benci kepada kebenaran dan cuba menghalang kemaraannya.
6. Benci kepada orang-orang soleh atau mereka yang suka melakukan kebaikan.
7. Suka bertengkar pada perkara yang tidak memberi manfaat untuk agama.
8. Menerima rasuah, sogokan, riba dan perkara haram serta merasakan keseronokannya.
9. Takut kepada orang yang gagah, tetapi sedikit pun tidak takut kepada Allah.
10. Benci kepada perkara makruf dan suka kepada perkara mungkar. 

 

Kaedah rawatan penyakit hati

a) Mentarbiah hati supaya mencintai Allah dengan sedalam-dalamnya
b) Membaca serta bertadarus (menyelidik) makna dan maksud-maksud ayat al-Quran
c) Mendekatkan kepada Allah dengan amalan-amalan sunat.
d) Khusyuk dalam solat.
e) Memperbanyak zikir dan memohon ampun kepada Allah.
f) Melakukan kebaikan kerana ikhlas kepada Allah dan mengharapkan keredaan-Nya.
g) Melakukan amal dan ibadat berdasarkan perintah Allah dan Rasul.
h) Beriktikad dengan akidah yang betul.
i) Sentiasa melakukan muhasabah diri.
j) Memperuntukkan masa bagi Allah menerusi penggarapan ilmu-ilmu agama.
k) Memperbanyakkan qiyamullail, berdoa terutamanya pada sepertiga malam.
l) Tunduk dan khusyuk kepada Allah dalam segenap tindakan dan perbuatan.
m) Memastikan sumber makanan dan pakaian adalah halal di sisi Allah SWT.
n) Menundukkan penglihatan kepada perkara-perkara yang diharamkan Allah.
o) Suka menziarahi kubur dan mengingati mati.
p) Sentiasa bersyukur dan reda kepada Allah atas segala nikmat yang dikurniakan.
q) Suka membantu anak-anak yatim dan bermesra dengan mereka.
r) Suka bersahabat dan duduk dengan orang-orang soleh yang boleh dijadikan teladan.

Apa khabar hati anda hari ini?

Sakit?
fs02fs03fs10


Sihat?
fs11fs12fs31



"Orang-orang yang beriman dan hati-hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram."  (Ar-Ra'd: 28)

Cara dan syartun sujud syukur

Assalamualaikum. Now Izzati nak share pasal Sujud Syukur kay ! Sebab dah terang lagi bersuluh, Allah SWT telah, sedang, and akan beri kita nikmat and rezeki yang melimpah ruah tak kesahlah kita ni banyak dosa\pahala. Terlalu Maha Pemurahnya, robbuna :) Alhamdulillah. Ni ada cara Sujud Syukur. Hopefully, bermanfaat yaww !

http://2.bp.blogspot.com/-EKL-5sh-8vA/USGx-HE9M6I/AAAAAAAAARo/_TsDXeIoliQ/s1600/sujud-syukur.jpg 

Ways of Sujud Syukur 

1. Berwudhuk as usual
2. Tutup aurat
3. Hadap Qiblat
4. Berdiri betul
5. Angkat takbir (Allahuakbar)
6. Sambil niat (Sahaja aku sujud syukur kerana Allah Ta'ala)
7.  Sujud (sekali sahaja)
8. Sambil sujud tu baca macam sujud tilawah
(Maksud : Aku sujudkan wajahku ini kepada yang menciptanya dan membentuk rupanya dan yang membuka pendengarannya dan penglihatannya. Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta.)
9. Duduk macam duduk antara dua sujud.
10. Bagi salam mcm biasa
 


Syaratnya : sama seperti hendak sembahyang fardhu, iaitu dalam wudhu, mengadap kiblat, menutup aurat dan sebagainya. Ini maknanya, anda boleh mulakan sujud syukur, dalam duduk juga (macam duduk antara dua sujud).

Mudahkan?

Jika anda tak hafal bacaan sujud tilawah tapi mahu mengerjakan sujud syukur, masih boleh.
Baca sahaja yang anda selalu baca waktu sujud. Ringankanlah badan kita untuk melakukan sujud syukur selalu, agar kita tidak lupa diri dengan kejayaan atau kecapaian sendiri.

Nota tambahan:

Mazhab Syafie serupa dengan sujud Tilawah. Terdapat 5 rukun didalamnya iaitu: Berniat, takbiratul Ihram, sujud satu kali sahaja ,duduk selepas sujud dan memberi salam.

Mazhab Hanbali pula, terdapat 3 rukun iaitu sujud, bangun dari sujud dan salam yang pertama. Takbir semasa sujud dan bangun darinya.

Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki mereka akan terus sujud tanpa Takbir Al-Ihram dan bangun dari sujud tanpa memberi salam. Mereka akan bertakbir untuk sujud sahaja dan semasa bangun dari sujud.

Menurut Al-Khawarizmi pula, jika ia menggantikan tempat sujud itu dengan bersedekah atau solat dua rakaat maka itu adalah yang lebih baik.

Menurut Imam Al-Ramli bahawa sujud syukur itu terluput waktunya jika jarak di antara sujud itu dan sebabnya terlalu lama.


Resepi tomyam campur

Bahan-bahan (4 orang makan) :

- 1 paket perencah tomyam
- 4 biji tomato
- 5/6 biji cili padi (Depends nak pedas ke tak)
- 3 batang serai
- 5 helai daun limau purut (letak 2 pon dah ok)
- 1 batang carrot
- 2 ulas bawang merah
- 2 biji bawang besar
- Lengkuas
- Bahan2 isi seperti ayam, udang, sotong

Cara-cara :

1) Kisar (2 ulas bawang merah + 1 batang serai + 1 1/2 biji tomato + 3 biji cili padi).
2) Massukkan bahan kisar tadi dalam kuali dan 1 paket perencah tomyam.
3) Masukkan carrot.
4) Agak2 carrot dah empuk masukkan lebihan cili padi, serai yang dititik, lengkuas yang dihiris, bawang besar, gula, garam. Kalau nak lagi sedap boleh tambah 2 sudu sos tiram, 2 sudu sos cili.
5) Bila dah mendidih boleh masukkan isi ayam, udang, sotong dan sebagainya. Kemudian masukkan tomato dan daun limau purut.

Dah siap tomyam kita. yeay. selamat mencuba! 

Sentapan Rohani 1