Warning ! You have stepped onto Pinkcess's Zone Follow me and Leave your footsteps on this page │FollowDashboard
Allahuakbar Alhamdulillah Subhanallah Astaghfirullah

Allah uji sebab Allah sayang

Assalamualaikum wbt. Now, I would like to share a post also from blog Sabar itu cantik. Post post kat blog akak ni, menarik and bermanfaat tau? Tak rugi visit. Hehe !
 
Apabila diuji dengan kesakitan, perpisahan, kegagalan, kemiskinan, terdetiklah rasa "Apakah Tuhan sayangkan aku? Kenapa aku diuji sebegini berat sekali?"

Kenali Tuhan yang mengujimu !

Tanpa kita sedari kita sudah mempersoalkan kuasa Tuhan, padahal kita hanyalah hambaNya. Hamba tidak berhak menyoal, sebaliknya akan disoal. Namun, itulah kelemahan manusia. Kita sering alpa dan terlupa.

Paling malang, manusia kerap terlupa dirinya hamba. Terutama ketika diuji. Sebab itu Allah mengajar kita kalimah 'istirja' setiap kali diuji. 

ان لله و إن اليه راجعون

"Kami milik Allah, kepadaNya kami akan dikembalikan"

Ya, inilah kalimah yang mengingatkan bahawa kita milik Tuhan, Tuhan layak menguji kita dan kita layak diuji. Jangan sesekali menolah apalagi 'mengamuk' apabila diuji. Kita hanya hamba...

Namun, untuk meringankan kepedihan ujian yang menimpa, hendak kita mengenal Allah yang memberi ujian itu, Kenallah sifat ilmu, kasih-sayang dan belas ihsan Allah yang Maha Hebat. Sebagai hamba ilmu kita terbatas, ilmu Allah yang Maha Luas. Kasih sayang kita cuma seraut, kasih sayang Allah selaut. Orang yang mengenal Allah, akan mencintaiNya. Bila sudah cinta, kuranglah derita diuji. Bukankah cinta itu buta?


Orang yang mengenal kasih sayang Allah punya keyakinan bahawa keputusan (takdir) Allah itu yang memberikan yang terbaik. Allah Maha Pengasih dan Penyayang, tidak memberi sesuatu yang buruk untuk hambaNya. Justeru, hamba yang baik tidak akan berburuk sangka terhadap Allah dengan merasakan apa yang ditakdirkanNya (ujian) itu ialah sesuatu yang tidak baik.

Yakinlah bahwa semua ketentuan Allah itu adalah baik. Ujian itu pasti ada kemuslihatan yang tersembunyi untuk setiap kita. Pilihan Allah untuk kita adalah yang terbaik, cuma kita tidak tahu atau belum mengetahuinya. Bila berlaku nanti, barulah kita tersedar, Ya Allah, mujur Kau takdirkan begitu. Kata arifbillah (orang yang mengenal Allah):
"Sekiranya kita merasakan kasih sayang Allah itu terpisah apabila Dia menguji kita, itu petanda tumpulnya akal, butanya mata hati"

Di antara hikmah ujian, seseorang akan dapat menambah tumpuan dan tujuannya untuk menjadi hamba Allah. Yang mana selama ini, jalan itu disekat oleh hawa nafsu. Sebab ujian bertentangan dengan kehendak, keinginan nafsu dan syahwat manusia. Nafsu yang buas dan liar untuk melakukan maksiat itu tidak suka pada sakit, rugi, miskin dan lain-lain. Lalu apabila diuji, nafsu itulah yang terdesak, tidak sennag dan ingin segera terlepas daripada ujian itu.

Jadi, apabila nafsu terdesak, hati dan akal akan terbuka. Inilah jalan kebaikan, kerana ajakan untuk melakukan kejahatan akan turut tertahan, kerana nafsu itu sangat mengajak pada kejahatan. Ujian itu sesungguhnya akan melemahkan nafsu, menghilangkan kekuatannya serta batalkan kudratnya. Bila nafsu lemah, manusia tidak akan jatuh ke lembah disa - mengejar keseronokan dunia sehingga melupakan batasan syariat.

Ujian juga menimbulkan rasa taat kepada Allah. Hati tidak dapat tidak mesti bersabar. Hati akan terdidik untuk redha dan tawakal. kerana Qada dan QadarNya mesti berlaku. Manusia akan lebih dekat dengan agama, kepentingan akhirat dan cinta kepada Allah. Hikmah ini walaupun sebesar zarah tetapi apabila emelkat di hati kebaikannya lebih tinggi dari amal lahiriah walaupun sebesar gunung. Inilah kebaikan di sebalik kepahitan ujian. Justeru Allah berfirman :
"Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu"
Surah al-Baqarah : 216

Ujian itu menghapuskan dosa dan kesalahan terhadap Allah seperti bahan pencuci membersihkan kain yang kotor. Nabi Isa pernah berkata, "Belum dikatakan seseorang itu kenal Allah, sebelum ia bergembira dengan musibah dan penyakit ke atas dirinya, kerana berharap supaya dihapuskan kesalahannya"

Bila kita benci dengan ujian, ertinya kita belum kenal Allah dan (kerana) ridak faham itulah cara (kaedah) Allah mengampunkan dan membersihkan dosa-dosa kita. Ya, seolah-olah orang yang benci diuji itu tidak suka dibersihkan daripada dosa-dosa atau apakah dia merasa tidak berdosa? Sebaliknya apabila kita gembira (menerima dengan baik) ujian itu, kerana yakin bahawa yang datangkan ujian itu juga daripada Allah. Kita bukan sahaja berikhtiar (berusaha) untuk menghilangnya tetapi juga berusaha untuk mendapatkan hikmahnya.

Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang dikehendaki Allah pada seseorang itu kebaikan, makan Allah akan cuba dengan ujianNya"

Jadi apabila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada takdir Allah yang tiada hikmahnya. Orang-orang soleh bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah. Tapi bagi anti diuji, tidak akan dapat melihat hikmah kerana akal dan hatinya melihat sesuatu hanya selari dengan nafsunya sahaja.


Ingatan para hamba kepada Allah akan bertambah dengan ujianNya. Itu petanda Allah pilih dia untuk diuji. Dan bila diuji, bertambah pulalah ingatan hamba kepada Allah. Oleh itu, tiada jalan keluar melainkan tiga langkah ini apabila diuji:

1) Kuatkan Iman, pupuk kesabaran, mantapkan keyakinan menghadapi ujian itu dengan segera mendekatkan diri kepada Allah. 

2) Cuba serapkan rasa di dalam hati Kehendak (pilihan) Allah mengandungi hikmah yang baik jika diterima penuh keinsafan dan kesabaran.

3) Berbaik sangka dengan Allah dengan cara menyedari (mencari) hikmah. Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah untuk kita. 

Ya, Allah timpakan ujian yang besar, untuk 'membesarkan' kita. Ingat itu. Justeru, ahli yang bijaksana sering berkata... Pemimpin yang besar itu dikenali melalui ujian yang dihadapinya. Semakin besar tahap kepimpinannya, maka semakin besarlah ujian yang Tuhan sediakan untuk 'membesarkan' lagi pengaruh kepimpinannya.

Dan setiap kita adalah pemimpin. Sekurang-kurangnya pemimpin buat diri sendiri. Jadi, kita pasti diuji ! Justeru apabila diuji jangan katakan 

"Apakah aku tersisih?" sebaliknya, katakan. "Aku sudah terpilih!" Alhamdulillah.

Sumber : Ustaz Pahrol 


"Apabila kira redha atas sesuatu yang mengecewakan kita, maka percayalah Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tak dijangka"

"Anehnya orang beriman, apabila diuji dia bersabar, apabila diberi kesenangan dia bersyukur"

Duhai hati, bersabarlah dan terus melangkah !

Cope with penyakit lupa bil Quran

     Assalamualaikum wbt. Sekarang, Izzati nak share pasal cara nak atasi lupa dlm diri dgn al Quran, mukjizat terbesar nabi Muhammad SAW. I've got this, from blog Sabar itu cantik


SEJAK telefon bimbit dicipta, ramai betul manusia, termasuk dalam kalangan kita, memilih untuk lupa nombor telefon. Kalau nombor telefon sendiri pun sudah lupa, nombor telefon orang lain apa lagi. Sebab itu apabila telefon bimbit hilang atau tersalah letak, kebanyakan kita jadi tenggelam punca, seperti kucing hilang anak.
        
        Dunia tiba-tiba jadi gelap; tiada siapa dapat hubungi kita, tiada siapa yang kita dapat hubungi. Kosong dan sepi. Lagilah dalam era WhatsApp ini, macam-macam maklumat dan video tentang perkara terbaharu yang berlaku di seluruh pelosok dunia berpindah dari satu telefon pintar ke telefon pintar dengan laju dan meluas.
        
        Cerita pasal lupa, saya ada seorang kawan, orangnya berpendidikan tinggi, tetapi tentang letak barang-barang, memang dia kaki lupa. Setiap tahun, menurut cerita kawan-kawan yang rapat dengannya, dia kehilangan lima atau enam telefon bimbit.
        
        Sudah kira-kira 10 tahun saya tidak jumpa dengannya. Bayangkan, sudah berapa banyak telefon bimbit agaknya yang dia hilangkan dalam tempoh itu.
        
        Pernah dia dihantar ke lapangan terbang oleh isterinya. Apabila keluar dari kereta, dia pakai kot dan terus naik kapal terbang, tanpa menyedari dia lupa tukar selipar jepun dengan kasut. Bayangkan betapa malunya dia sebaik sahaja berada di dalam kapal terbang dalam keadaan yang sangat pelik itu.
        
        Sampai destinasi, dia beli kasut dan berjalan dengan yakin dan gembira. Tapi dia tidak sedar, sekejap lagi bala lain pula datang. Apabila dia singgah kedai untuk makan roti canai dan teh tarik, dia tertinggal pula kot yang disangkutnya di kerusi kedai.


       Memanglah lupa itu penyakit manusia. Bukan manusia kalau tak lupa, Buktinya? Apa yang kita makan dan apa yang kita pakai tiga hari lalu pun payah kita nak ingat. Apa yang kita cakap dua tiga minit tadi pun kita sudah lupa. Ada yang sanggup bertegang urat menafikan apa yang baharu diucapkan. Kalau ada yang mahu mendakwa dia tidak pernah lupa, itu adalah suatu keajaiban.
        
        
Semalam, saya bertemu dengan seorang yang sudah berusia lebih 90 tahun. Penglihatannya sudah kabur, pendengarannya juga hampir pupus. Anda jerit di telinganya pun sudah tidak berguna lagi.
        
        Tetapi yang menarik, ingatannya masih kuat dan dia sihat. Dia masih kenal dan ingat nama orang di kelilingnya dan boleh ingat kisah-kisah lampau. Alhamdulillah.
        
        Kata kawan-kawan, dia banyak kayuh basikal. Sejak remaja hingga tua dia naik basikal sahaja ke hulu ke hilir.
        
        Dia tiada pilihan kerana dia tidak tahu tunggang motosikal dan pandu kereta, tetapi syukurlah itu membantunya menjadi sihat, dengan izin ALLAH.
        
        Tentang ingatannya yang tajam itu tidak pula saya banyak periksa, tetapi saya difahamkan, kalau anda banyak membaca al-Quran, ingatan anda menjadi tajam.
        
        Sebab itu kata orang, mereka yang hafal al-Quran mudah sahaja lulus peperiksaan dalam mata pelajaran walaupun masa yang diberi untuk belajar suntuk. Wallahualam.
        
        Tapi berdasarkan kekuatan dan hikmah al-Quran itu sendiri, ia bukanlah satu perkara yang mustahil pun.
        
        Al-Quran diketahui sebagai sumber yang tenteramkan jiwa, sebagai penawar dan penyembuh penyakit, sebagai pembentuk kepada akhlak dan macam-macam lagi.
        
        Jadi apalah yang mahu dihairankan jika dengan kekerapan membaca al-Quran ingatan seseorang itu boleh menjadi lebih tajam dan tidak mudah lupa atau nyanyuk.
        
        Saya terbaca tentang otak daripada sebuah buku Inggeris. Katanya apabila kita cerdaskan fikiran, ia akan mencergaskan benda lain dalam tubuh kita, daripada kulit hingga organ bergerak dengan baik untuk memberi tenaga dan keceriaan.
        
        Jadi, bagaimana anda boleh cerdaskan otak? Katanya, itu sangat mudah. Anda hanya perlu kreatif dan melakukan pelbagai senaman dan kegiatan setiap hari.
        
        Pergerakan yang berbeza-beza, katanya, akan bantu membina kekuatan fikiran anda.
        
        Dalam buku mengenai ketajaman fikiran itu, ia juga mencadangkan anda tidak menggunakan GPS dan cuba hafal nombor telefon dan alamat e-mel untuk menguatkan ingatan. Atau anda boleh sahaja belajar bertutur apa-apa bahasa asing.
        
      Dalam Islam, terdapat beberapa perkara yang boleh dibuat untuk meningkat dan mencerdaskan daya ingatan.
        
        Antaranya, konsisten membaca al-Quran,  menggosok gigi, berpuasa sunat dan meminum madu.
        
        Juga disebut, perkara-perkara yang boleh membawa kepada lupa ialah maksiat, kegelisahan, keterlaluan dalam kesedihan kerana memikirkan urusan dunia dan sibuk bekerja untuk urusan duniawi. Wallahualam.
                 
Sumber : Sinar Harian




Menarik kan artikel di atas? Memang teknologi kadang-kadang membuatkan kita ni pelupa. Hatta sekarang ni nak kira 20 + 12 pun kena petik kalkulator. Padahal masa darjah 6 dulu relax je hafal sifir 22. Hmmm, memang tak ada skill mencongak langsung. Bab nombor telefon pula, kak cik rasa, andailah telefon kak cik hilang (na'uzubillah), satu-satunya nombor yang kak cik ingat adalah nombor telefon ayah dan kakak. Itu pun sebab terpaksa hafal sebab waktu sekolah dulu, dua nombor inilah yang kak cik selalu dail, bila nak balik, nak balik pukul berapa, nak ambil di mana.

Al-Quran menajamkan fikiran? Bagaimana? Kak cik tak pandai nak jawab persoalan ini dari segi saintifik. Tapi jawapan kak cik, YA, dia membuatkan kita tidak pelupa. Bagaimana? Kak cik tak tahu, apa yang kak cik perasan, masa sekolah rendah dulu, ada subjek khusus untuk hafal al-quran. Bukan hafal 30 juzuk al-Quran, tapi hanyalah juzuk 30 dan beberapa surah pilihan yang lain. Semasa kak cik sekolah dulu bukanlah ulat buku. Nak exam keesokan hari, malam ini baru study. Kalau subjek seperti matematik, bahasa melayu, bahasa inggeris, seni kaligrafi khat dan beberapa subjek lain memang tak pernah nak study pun. Kalau study pun tidak lebih dari 1 jam. Bukan kak cik seorang, hampir kesemua kami begitu. Tapi anehnya, kami semua lulus dengan cemerlang. Perbezaan peratus budak yang dapat no 1 dengan no 40 hanyalah kecil. Bayangkanlah, budak yang dapat peratus 98% terpaksa turun ke kelas B sebab yang dapat melebihi 98% tu terlalu ramai. Adakah ini berkat kami menghafal al-Quran dan mempelajarinya?

Seterusnya ke sekolah menengah. Masih lagi ada subjek yang khusus untuk belajar al-Quran dan ada beberapa surah yang wajib di hafal untuk meluluskan diri dalam peperiksaan. Kalau di sekolah rendah dulu, baca buku semalaman sebelum periksa pun boleh lulus, maka di sekolah menengah ini perlu lebih sedikit masa untuk mengingati pelajaran-pelajaran yang lain. Selalunya kak cik study 3 hari sebelum exam. Alhamdulillah, masih boleh lulus dengan cemerlang.

Cikgu kak cik pernah kata.... awak study last minit... awak tidur dalam kelas... tapi awak belajar al-Quran dan al-Hadis... awak masih boleh lulus dengan cemerlang.... Sebab di situ ada keberkatan daripada al-Quran.... Kalau awak study awal, tumpu perhatian dalam kelas, awak belajar al-Quran dan al-Hadis serta hormati guru, mesti awak boleh lulus dengan lebih cemerlang... sebab di situ awak dapat keberkatan daripada belajar al-Quran dan juga keberkatan daripada guru...

Melangkah ke alam IPT... Hurmm.. jangan harap boleh ingat semua benda seminggu sebelum exam.. Sebulan pun belum tentu. Sebab apa? Yang kak cik dapat kesan ialah...

Pertama... Jarang-jarang baca al-quran... terasa tidak cukup masa untuk mengamalkan sunnah yang satu itu. Kalau di sekolah dulu, wajib baca setiap pagi di dalam kelas ramai-ramai... ada hari-hari tertentu perlu baca yaasiin. 

Kedua.... sesuai dengan peningkatan umur, dosa juga semakin bertambah. Bila dosa bertambah, hati menjadi gelap... Bila hati menjadi gelap, banyak maksiat bersarang... dan ilmu tidak akan datang pada orang yang cintakan maksiat. Allahu...

Solusinya? Jom balik kepada apa yang telah diajarkan oleh Rasulullah.... Banyak baca al-Quran, bersugi, berpuasa sunat dan minum madu...

Perasan tak, amalan-amalan di atas antara yang selalu kita dengar dalam wawancara pelajar cemerlang Malaysia. 

"Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar al-Quran dan mengajarkannya" Hadis Riwayat Bukhari.

Biology project 2014










Assalamualaikum. Ni projek bio time form four. Markah full dia lima and aku dapat empat. Alhamdulillah :) Saje nak update so tht aku boleh tgk tengok balik nnt. Kang tak jumpe dah kenangan ni. Sedih sebenarnya sbb nak tinggalkan subjek subjek Science ni. Tapi, subjek agama pun aku syg :( But, aku pilih agama lah. In shaa Allah, barangsiapa yg membantu ke jalan Allah, maka Allah meringankan urusannya. Ok dah. Tu je. Short but meaningful. Hehe ! Credit to Cikgu Nor Fazlini sbb sudi ajar kami selama setahun tahun 2014 even tak sempat ajar kami time SPM year kami. Actually, Biology is my fav subject bcs its bring me to remember of Allah's creation, subhanallah ! Opps, english berterabur. Haha !


MYEXPI : IBI MARCH 2015 CONCERT1


Hi Assalamualaikum. This is our first concert of IBI at Alpha College of Technology. Firstly, we're divided into three group in class one and I'd been in group two which called red two. Then, we're given a task to introduce our group with choral speaking style. Heee ! There's a mentor in our group who's Wan Nur Izyan Nabila. We called her as Kak Izyan. She's one of the senior at that college. She guided us to make a presentation for our first concert eventhough she's busy as a bee.




We'd given a theme which is exuberant. Exuberant mean high-spirit, energetic and fun. We also need to create an unique group name based on the theme. Eylaaa, one of our group members had given a brilliant idea for our group name which is Plexcimic. PL stand for playful. EXCI stand for excitement and MIC stand for dynamic.

During our presentation, we need to explain about our logo, icon, group name and group members. Finally, we've got 2nd runner up for prize. Alhamdulillah ! Dzulloqman Hakim who's from Johor Bahru, Johor had became a winner for the best life motto competition among our group members. Congrats ! Khairunnisa or as known as K is our leader for this group. Aidaa is a cheerful girl. She always make me laugh and smile. Actually our father has a same field of occupation. She has a chubby cute white face :P Eyla who is my partner because she is beside me during this presentation. Next, Iffah. She's from Changlun, Kedah. Her accent of Kedah is really concentrate. Haha ! Broken english. She's one of my close friend there because we'd same class and group for concert one.


Then, Fareez. He's from Kelantan. When he'd introduced himself in front of audience during our group presentation, we'll say "Hok aloh" when he said about his hometown where is from Pasir Mas, Kelantan. Fareez is left-handed, same as me. Actually, he have a creative mind. He created our icon and logo creatively. He told me that in Kelantan, they've called apple as topoh which is same like arabic, tuffah and until now, I'm still remembering it. Besides, there's Ain which is a girl from Perak. She also take 11 subjects for SPM examination included Arabic language like me. She has a brilliant idea and poured it into Plexcimic. Thanks Ain ! She made tagline and text of our choral speaking with K :)


And the last but not least, is Piaaa piaaa oooooooo pia pia ! Her full name is Sofea binti Marzuki. Short but meaningful maybe for her parent. Pia also is one of the closest friend that I ever have had during IBI. Actually, there's a story behind it. We're going to 'Masjid Putih' for perform our prayer; Asar, Maghrib, Isyak together. And also at last two night before IBI finish, we'd go to Aeon, Seremban 2 to watch cinema. We chose Home movie but there's no rezeqi for us to watch tht because of some problem. Then, e're going back and have a meal at mamak which is not far from the mall. After that, we're visiting Seremban by walking around go to from mamak restaurant, we went to traffic light > mydin > and mc donald until 2 am o'clock. Eventhough its quietly tired, but its memorable. We can tighten our relationship even at the last minute. I'm grateful because have known a solehah friend like her, alhamdulillah.

Alam IPT, In Shaa Allah

Assalamualaikum wbt, pagi ni Izzati nak share sikit pasal kos yang Izzati dapat. UUIM foundation centre kat PJ Islamic Revealed Knowledge and Heritage (IRK). Hmmm, macam susah. Tapi, takpe lah. Try je belajar and nawaitu mesti kerana Allah and nak hantar parent gi umrah. I kan anak sulong. So, kenalah bertanggungjawab sikit and jadi contoh untuk adik-adik. Aku share from this link.

Oleh kerana kanak-kanak telah tamat SPM maka mereka sedang mencari hala tuju masing-masing. Fikir, timbang tara baik buruk kos mana nak diambil buat perjalanan hidup sebagai pengembara ilmu di dunia.

Mungkin bagi orang lain ada yang kata awal lagi, result tak keluar lagi. Relax la.

Cheh, aku pon kata macam tu juga bila kanak-kanak ni tanya. Tapi itu just nak menyedapkan hati mereka supaya mereka fikir masa masih panjang untuk buat keputusan. Supaya tak buat keputusan terburu-buru. Bukan sebab nak cakap tak payah fikir lagi.


Baiklah, bagi menjawab persoalan mereka-mereka yang bertanya tentang UIA apakah layak untuk ambil kos ILMU WAHYU DAN WARISAN ISLAM di UIAM khususnya maka saya huraikan di sini ya kamu-kamu.



Nama kos:


  • ILMU WAHYU BERTERASKAN WAHYU DAN WRISAN ISLAM atau
  • ISLAMIC REVEALED KNOWLEDGE AND HERITAGE atau IRK.

Syarat-syarat:

Harapnya boleh nampak la ye gambar tu. Kalau takboleh buka sini :)

Subjek apa yang akan dipelajari:
Apakah subjek-subjek ni setiap semester pilih sendiri? :
  • Depend on department. Kadang department tentukan subjek apa kadang department suruh pilih sendiri. 
Kos apa yang boleh diambil untuk degree? :
  • Usuluddin dan perbandingan agama (50 arab- 50 bi)
  • Fiqh dan usul-fiqh (100% arab)
  • Quran dan Sunnah (100% arab)
  • Pendidikan (100% bi)
  •  
     
Apakah bidang kerja nanti? :
  • Dekat ISS ada kerja. Ahaha..Macam handling murtad n etc. Kenal Shah Kirit? Heh. Itulah.
  • Jakim dan tabung haji banyak mau minta orang derr~ustaz cakap nahhh..-boleh la jadi pegawai.
  • Cikgu pon boleh.
  • Jabatan agama kan banyak. Penasihat segala tu.
  • Bank-penasihat syariah. (betulentah.lupadah)
  • Penterjemah buku arab or kamus (dapat pahala berterusan tu.. tapi ni bagi yang teror tahap cipan arab la)
  • Buat kamus (kamus oxford arab warna biru tu lec chek na buat. heh. Kamus Farid warna kuning ala-ala koko pon lec arab chek jugak nahhh.. ).
  • Lagi-lagi saya tak tahu sangat. Maaf. Tapi memang banyak bidang kerjanya. Bergantung pada rezeki la. Heeeee !

Boleh ambil tak kos ni kalau tak ada basic arab?:


  • Kos ni memang akan belajar dalam arab. Cuma beberapa subjek sahaja dalam bi. Macam computer dalam bi.
  • Dan semua students uia memang akan belajar arab tak kisah kos apa. Engenering pon belajar arab woo. Jangan main.
  • Jadi kalau tak ada still boleh cuma agak lambat la sebab nak master arab dulu. Saya pon setahun belajar arab sepanjang asasi. Setahun lagi belajar subjek dia la tak kan nak joget kan. Heh.
  • So my opinion n nasihat:
  1. Better ambil dulu kos mana yang paling matching dengan uolls punya bidang dekat sekolah dulu. Sebab nak dapat tempat. Nanti dah dapat masuk asasi uia minta tukar ke kos ni. Arab tu nanti boleh belajar. Cuma akan take time la. Tapi kena banyak bersabar la. Sebab akan lama. Jangan bandingkan tempoh masa kita belajar dengan orang lain. and, don't worry, bukan kamu sorang je yang lama. Saya pon lama nah asasi.
  2. Kalau nak terus apply kos ni pon boleh. Tapi mungkin agak tipis la sebab syarat asas dia memang arab. Tapi kena yakin, kalau ada rezeki in sya Allah dapat. Yakin dengan Allah itu kunci utama.  
  3. So, all the best buat keputusan!! Fikir elok-elok nak guna step mana. Istikharah. Dan kamu mungkin akan jadi macam saya dulu-dulu. Buat keputusan tolak matrik lambat sebab tengah timbang tara nak buat keputusan nak pergi asasi ni ambil masa lama sangat. Heeee !

Asasi ? :

  • Ok, asasi sijil tak laku. Means incase failed asasi nak minta kerja tak diterima. Tapi kalau uia failed asasi oleh repeat lagi. u lain tak taw.
  • Asasi uia memang konfirm akan masuk degree uia. Konfirm dapat tempat tapi kena la bagi lulus. Kalau failed tok wan sendiri pon tak bagi masuk even tu u dia kan? Heee,,, U lain tak.
  • Asasi uia sangat best! Aktiviti banyak. Sapa nak santapan minta macam ceramah, talk, forum and etc memang banyak. Antara rajin atau tak sahaja.
  • Kalau degree lagi best sebab international. Ramai makhluk asing. Hehe.. Dan ada pesta tu nak kenai semua negara bila manusia malaysia yang lalu akan rasa diri kerdil plus kecil sangat sebab depa semua tu macam giant woo..
  • Cuti lama. Haha..
  • Keburukan dia uia sistem dia pelik dari yang lain.