Attention! You have stepped onto ♥ Izzati Nadia's online journal ♥ Welcome and thanks dear! With pleasure, you are invited to visit this page again and again in future│FollowDashboard
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Astaghfirullah

MYEXPI : Hiking Gunung Senyum (:

Pesanan sebelum membaca: Disebabkan untuk kenangan masa akan datang, saya tidak mengubah tulisan ini. Maafkan bahasa dan tulisan zaman sekolah saya dahulu yaa heheh! Harap anda faham selepas terhibur membaca tulisan zaman kanak-kanak tidak matang saya. Lagi satu, ada yang saya kongsi dari web lain tanpa tidak meletakkan sumber rujukan, jadi maafkan saya sebab masa ini saya tidak faham apa itu bibliografi dan plagiarism lagi. Astaghfirullah! Hmm (Izzati Nadia, 2018)

Okay selamat membaca, semoga perkongsian ini membawa manfaat untuk awak dan saya.
 

Lokasi nya berhampiran dengan Jengka 23 , 24 dan 25 
Ianya terletak di dalam Hutan Simpan Jengka
Mempunyai ketinggian setinggi 485 meter ataupun 1600 kaki.
Mempunyai 160 buah gua
Hanya 16 gua yang biasa dijelajahi kerana keunikannya 
Gua merupakan tarikan utama pelancong ke gunung senyum 
 

 
Ni gambar pandangan from tempat parking kereta :) Antara gua yang terkenal di sini adalah Gua Nisan, Gua Kelawar, Gua Tali Air, Gua Makam Tok Long, Gua Silat, Danau Impian, Gua Gajah, Gua Taman Dua, Gua Taman Satu, Gua Angin, Gua Terang Bulan, Gua Kolam Tujuh, Gua Hidang, Gua Sara, Gua Piala & Gudang Kelawar, Gua Merlap, Gua Tapa dan Gua Kambing.

Ni bukan kat dalam gua lagi . Ni time on the way nak g kat gua . Kena hiking dulu . Kolam ape ntah name die ni . Kamiorg pergi satu family . Dalam kolam ni , kira-kira 6 kaki lah jugok . Kalao tenggelam , boleh drowning dah agaknya :P Heeee

Pemandangan kolam di sepanjang lorong sebelum nak hiking gunung tu laa . Pemandangan from tepi and dari jauh jee . Bahaye lah jugak . Sebab nampak mcm rumput dari jauh . Banyak rumpai dan tumbuhan akuatik kot kat dalam kolam ni :) 

Peta Gunung Senyum from gua ke gua then sampai ke puncak 

Pandangan Gua Angin mula-mula masuk . Berangin macam ada angin . Bosaaaar gua angin ni . Maybe nama dia gua angin sebab rasa ada samar-samar angin kali ya ? Hmm, biarlaa .


Dua gambar ni , kami kat Gua Angin laa :P Pokok hijau tu , warna dia cantik . Hijau-kuning hightlight (: Awesome + gorgeous + adorable laa gunung senyum ni . Unik kan ciptaan Allah ? Dengan aku-aku sekali Allah cipta . Heeee !





Ni semua kat Gua Angin . Tempat mula-mula kitaorg masuk -,- 
Besar laa jugak gua ni . Dekat ngan Gua Terang Bulan .





Caption : Kat Gua Taman dan Gua Taman 2 . Gua ni bersih jee , macam ada orang sapu . Maybe sebab tu lah , org-org panggil gua taman kot :) Cantik , mcm taman :3 Heeeee !





Ni kat gua terang bulan . Gua ni ada mitos dia . Bacalah kat gambar yang paling atas  yang ada tulis Selamat Datang ke Gua Terang Bulan tu ! Gambar ketiga ni , macam bulan je kan ? Sebenarnya dia just kawasan gelap yang tiba-tiba ada satu lubang kecil jee . Sebab tu dipanggil terang bulan . Gua ni terangnya ala-ala terang bulan gitu ;)

Gua yang paling terkenal di Gunung Senyum adalah Gua Kolam 7, Gua Taman Dua dan Gua Terang Bulan. Untuk ke Gua Kolam 7, anda dikehendaki untuk memanjat tangga yang telah disediakan oleh kerajaan negeri. Keadaan tangga yang mencacak memerlukan pelawat sentiasa mengambil langkah berjaga bagi mengelakkan berlaku sebarang kemalangan yang tidak diingini.Tangga yang mencanak ini perlu diberi perhatian kerana sudah berlaku banyak kemalangan di dalam kalangan pelancong (:


Datanglah ke Gunung Senyum ;) Kauorg pasti teruja dengan pengalaman serba baru sambil menyaksikan kebesaran serta kecantikan alam ciptaan Allah SWT ini . Kat Pahang je Gunung ni . Tamat sudah Al kisah percutian saya tahun 2012 :) Dan akan memasuki tahun 2013 (: Bye-bye assalamualaikum