Attention! You have stepped onto ♥ Izzati Nadia's online journal ♥ Welcome and thanks dear! With pleasure, you are invited to visit this page again and again in future│FollowDashboard
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Astaghfirullah

Allah penentu terbaik untuk para hambaNya

Assalamualaikum.
Bila kawan saya cerita tentang seorang kakak itu. Saya terkedu.

"Farah..kakak itu, dia  dah mengandung beberapa kali. 3 kali sebelum ini, keguguran"

( RPL/Habitual Abortion: 3 successive loss of pregnancy).

Apabila ditanya mengenai 3 bayi yang meninggal sebelum itu dengan tenang dia menjawab,

"Mereka semua sudah bertemu Ilahi  dan berada di sisi Nya".

IUFD. (Intra Uterine Fetal Death). Anaknya meninggal dalam kandungan, dan kakak itu ada  PIH (pregnancy Induced Hypertension).

Tapi yang sangat menarik apabila tahu rupa-rupanya dulu kakak itu pernah terfikir untuk membunuh diri sebab berkali kali kehilangan anak.

Persistent loss of hope with several suicide attempts associated with the  symptoms of major depression.

Sebab terlalu sangat ingin anak, sampai hampir menjadi gila.

Tapi saya tidaklah tahu apa yang berlaku setelah itu.

Apa yang saya tahu, yang menariknya sampai satu tahap, bila dia rela untuk melepaskan dan serahkan segala pergantungannya kepada Allah, Allah beri dia mengandung untuk kali keempat. Masya Allah!

Teringat ayat quran,

“Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya.”(Ath-Thalaq :3)

Sebak.

Betul bila kawan saya kata,

" Sometimes jodoh will come when you stop thinking who is your spouse to be. The baby will come when you stop thinking to have the baby. Kejayaan juga akan datang, bila kita usaha, tapi natijahnya (result) kita serah pada Dia."

Besarnya kuasa Allah dan redha kepada Dia. Sampai satu masa baru kita faham apa lah yang Allah nak sampaikan sebenarnya.

So, It came when I realized something, the ultimate best part is, all things belongs to Allah because we ourselves are too powerless over things that are beyond our control.

Bila Allah kata 'ya', no matter kita rasa macam tak boleh, no matter kita rasa mustahil, no matter bila kita rasa penat sangat dan macam tak mampu, semua tetap akan jadi dan kalau Allah kata 'tak'. Allah tak nak bagi, Allah tak izinkan lagi, tak kira kita buat macam mana pun, no one could help us.

Jadi teruskan berharap dan berdoa kepada Allah dalam apa jua keadaan. Dua nikmat orang yang berdoa..

Pertama, nikmat melepaskan segala yang terbuku di hati, kepada yang Maha Mendengar.Kedua, nikmat terkabulnya doa itu dalam pelbagai cara, oleh yang Maha Mengabulkan. Baiknya Allah!

The hope in Allah which is never lost, and the love He has for us. There is always Allah s.w.t; who would never leave us alone.

And we all know that He's the best that we could ever hoped for.Know that He is with us wherever we are. He understands us when other people don’t. He is there to ask upon, to help, to guide us.

So always ask from Him. Shall we?

Insya Allah. Have faith
By Farah Ahmadi FB

No comments:

Post a Comment

Bismillah, jadilah seorang pengkritik yang berhemah, jujur dan tidak mendengki agar orang yang dikomen mendapat manfaat daripada komen kita #HNquotez