Attention! You have stepped onto ♥ Izzati Nadia's online journal ♥ Welcome and thanks dear! With pleasure, you are invited to visit this page again and again in future│FollowDashboard
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Astaghfirullah

Tarbiah Akademik : Tips to achieve 3.0 above

Assalamualaikum wbt

Source : Whatsapp group
Date : 13/8/2016
Time : 4:58 pm

Moga Allah Redha.

Bismillah,

Ada junior tanya saya macam mana saya boleh dapat 4flat 🤔❓❓

Mcm mana saya boleh maintain 📈tiap kali test tak pernah fail ?🎊🎊

Macam mana nak score every subjek?💯

Ya, kejayaan 🎓memang tak akan dtg mcm tu saja..mesti kena ada effort🏋🏼 baru ada hasil.🏅

Eleh dia budak gifted..🎁tak belajar pun still boleh dpt 4flat.🌞

Nope,🚫saya tak percaya perkataan☝🏻 gifted tu wujud 💥when we talk about success.⛅

Tanyalah org yg berjaya dlm dunia ni? 👀Masing2 mesti ada jerih payah 😖sebelum menempa sesuatu kejayaan.🏆

Kamu tahu selain daripada pengurusan masa yg efektif🕚,masa belajar yg berkualiti📝 kadang2 usaha kita yg nampak remeh 💁🏻itu yg menjadikan kejayaan kita bernilai.💶💷💵💴

Phm tak maksud saya?🤔

Saya suka menilai🔍 prestasi diri sendiri📊.Sejak dari bangku sekolah📚 lagi saya dah amalkan untuk rekod 🗂setiap pencapaian saya every sem..📌

tak kiralah test ke exam saya rekodkan 🗂semuanya sbb saya nak buat analisa prestasi akademik saya.📈📉📊

Dalam pada itu,saya juga suka menilai 🕵🏻kelebihan seseorang itu dan kemudiannya saya akan mengimplementasikan🚶🏻  🏃🏼 kepada diri saya.

Sbg contoh,semasa di asasi 🏫saya ada seorang classmate lelaki ni👦🏻..dia anak org kaya 👨‍👩‍👧💎💰tapi ya Allah ya Rabbi sangat annoying 🙄dan suka mencarut😈,tahu nak menang je.😑😑

Rasa mcm nak tape je mulut dia tu🤐.Pendek kata sume menyampah dgn dia .😒😒😒

TAPI😐

Saya pelik macam mana 🤔dia ni boleh jadi 'sifu bio'📚.bila result test 1 📄keluar dia one of the highest💯..jadi sepanjang sem satu dan sem dua saya dok pikir💭 apa rahsia dia..hmmm❓❓

Rupanya😯 ad satu benda yg dia buat saya rasa..'wow  gua salute 👮🏻ah kat mamat ni'😱

Dia minat bio 🐠🐋dan cita2 dia nak jadi doktor💉,apa yg dia buat yg saya fikir bagus👍🏻 ialah dia ni suka bawa buku teks 📔bio( yg ya Allah 😅kalau boleh tebal lah lagi 😀) tiap kali lecture dan tuto bio🏦📝.dan yg paling best dia dah buat since di puncak alam lagi.⛰😱😱

Lelaki kan 💁🏻mana nak naik bas🚌 balik kolej 🏢(tak gentle katanya🙄) so budak laki class 👬👬saya mmg sume naik turun tangga kejayaan palam tu.🌈

Bayangkan cam mana dia bawa buku 📔setebal alam tu naik turun tangga?? 😵🤒

Dan sehingga ke dengkil 🏫dia still amalkan bawa buku teks 📔tiap kali ke lecture dan tutor.🏦🖋🖇

Kamu tahu? 😗Result📄 dia selalu one of the highest🏅..👍🏻test/kuiz bio dia selalu tip top.👌🏻

Jadi lepas je test 1 saya pun cuba implemenkan 🤓bawa buku teks bio 📔tiap kali lecture dan tutor bio🏦🖋.usung lah buku bio tu ke hulur ke hilir 🏃🏼ke anjung,🍝🍵ke library📚 ke surau.🕋. 

Bagus juga,🤔 sbb ada masa lapang ja saya akan buka buku tu dan baca.📖🔎🔎Buku bio kan banyk gambar 📸📸so best sikit la nak hadap.😅

Ya Allah kamu tahu? 😮Bila result📄 test2 keluar saya dapat beat💥 score dia!        😱😱😱😱😱😱😱😱

Ya rabbi time tu rasa mcm di awangan 👼🏻ja..sbb selama ni score bio 📄📈dia mesti lebih tinggi✌🏻 dari saya.😩😩

Saya juga ada sorng classmate perempuan 👧🏼ni..dia sangat pandai math➗➕➖..🤓sama jugaklah markah dia always highest💯 dlm math .kuiz & test selalu siap awal .🆙🆙

Jadi saya pun mulalah selidik🕵🏻 apa rahsia disebalik kejayaan dia🤔🤔..dia buat sume tuto saya pun sume tutor 📝tak pernah tak siap🤔🤔.dia selalu refer lec 👨🏻👩🏻saya juga selalu refer lec.🤔🤔

Lalu apa yg membuatkan markah 📑💯dia lebih hebat dari saya❓Jeng jeng..💡💡💡

Rupanya,😮dia ni selalu datang awal 🏃🏼🌥ke kelas🏦.kamu tahu kelas math ➕➖➗kami selalu buat pagi🌄 tau pukul 8.30pg di dk3.🏦

TAPI😧

Ya rabbi,bayangkan 💭dia pukul 7.30 pg🌄dah ada dlm lecture hall🏦 tu tgh tidur😴.Bukan dia tak balik rumah🏡 and bermalam kat lecture hall😂,tapi disebabkan dia ni sgt lah awal dtg.✨ smpai sempat tidur dlm dk tu 💤💤

Jadi saya pun cuba nak beat dia,🔥💥lepas solat subuh 🌆saya baca mathurat 📖baca quran 4 pg kemudian saya siap2 👚🎒👓👟ke kelas.pkol 7 saya dah keluar rumah.🏃🏼💨💨   🏡

Tapi bila saya sampai je👀 dia dah tertidur 😴😴dlm lecture hall.😱😱haduh minah ni tak mandi 🚿🚽ke pegi kelas? 😅😅

Sampai satu tahap 😤pkol 6.45 pagi 🌃saya dah siap2 🎒👚👟ke kuliah jadi pkul 7 🌄saya dah sampai dk3🏦.agak2 kali ni dia ada tak???👀

Dia TAK DATANG lagi weh! 😀😀Yaayy misi berjaya juga.😭😭✨✨

Jadi sesampainya di dewan,🏦kalau tak sempat mathurat saya baca dulu..📖 sarapan roti mighty white 🍞dgn air kotak soya 🍶kemudiannya terus sambung buat tutor ✍🏻and review topic 📗📘yg akan belajar harini.📍

Jadi apa keputusan test 2 saya?? 😗Dapat tak saya beat dia??🔥🔥😈

Alhamdulillah,bila result math test 2 keluar saya dapat beat dia 😱😱🙋🏻hahahhaha 😇😈dan kami adalah one of the highest 👏🏻💯💯juga math masa tu.. ya Allah gembira dia lain dari yg lain.😌😌🤓

Kadang2 kita rasa perkara tu remeh..💁🏻alah setakat bawa buku teks bio📔,dtg kuliah awal🌄..apa lah sangat.😏😏

Tapi kamu perlu tahu,☝🏻boleh jadi usaha 🏋🏼sekecil ini lah yg Allah nilai ⚖⚖kemudiannya Allah bagi kejayaan 🏅berdasarkan usaha kita tu.😊😊

Jgn ❌pernah pandang remeh akan sesuatu usaha🏋🏼🏋🏼.begitu juga lah dalam kita mendekatkan diri pada DIA😳😳😳..mungkin dgn kita berzikir📿 'La ilaha ilallah' setiap hari 🌄🌅🌃akan jdi kunci ke syurga?✨✨

Mungkin 🤔dgn kita solat dhuha 2 rakaat 🌄setiap hari 🌄🌅🌃akan memberatkan ⚖amal kita di padang mahsyar nanti?😟

Mungkin juga 🤔dgn baca satu juzuk1⃣ satu setiap hari boleh melapangkan 🌸🌷kubur⚰ kita nanti?😔😔

Atau 🤔Allah bagi ganjaran 🏆🏆pahala melimpah ruah sewaktu kita tahajjud 2 rakaat pada waktu malam?? 🌠🌃🌌

Bagaimana pula 🤔kalau Allah ampunkan dosa✨ kita sebaik sahaja kita baca zikir mathurat pagi dan petang?🌗 😞😞😞

Do not underestimate ☝🏻the mercy of Allah.❤❤Allah sangat pemurah penyayang kepada hambaNya.😊😊

Ya,kita pendosa..😭😭tapi bila kita bertaubat 😞😞kita ditinggikan darjatnya di sisi Allah (quran 3:139)✨✨

‎وَلَا تَهِنُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَنتُمُ ٱلْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

Sentiasa bersangka baik pada Allah ya!😊

Oh dan jgn take for granted pula😠..jgn pkir lepas ni bawak buku bio 📔je gi kuliah dah konfem dpt A bio😀💯💯,dtg awal ke kuliah da boleh jwb sume soalan 😀math💯💯.💆🏻😑😑

jadi cerdik sikit ya🤓

Begitu juga dgn amal ibadah kita..😊jgn pkir dgn zikir je dah konfem masuk syurga🤔🤔..so tak payah solat 5 waktu tak payah berdakwah 😀😀..Gua flying kick juga nnti💥💥💥

yg wajib ttp buat tau.‼

Yang paling penting niat ikhlas kerana Allah dan istiqamah😊😊. In Sha Allah mudah-mudahan kejayaan milik kita.🎖🎖

#3rdEdition
#TarbiahAkademik1.0
#Extraordinary4flat
#dengkilPerform

No comments:

Post a Comment

Bismillah, jadilah seorang pengkritik yang berhemah, jujur dan tidak mendengki agar orang yang dikomen mendapat manfaat daripada komen kita #HNquotez