Dengan apakah akan kaupenuhi
piala remajamu
adakah cuka kesangsian
dari cinta murah
atau madu ajran
dari ilmu akidah
Petikan di atas merupakan sajak ‘Harga Remaja’ yang mengutarakan
persoalan tentang pengisian kehidupan remaja sama ada menghabiskannya dengan
cinta monyet ataupun pencarian ilmu yang bersungguh sungguh. Sesungguhnya, golongan
remaja, tidak dapat dinafikan, merupakan modal insan ataupun aset berharga
kepada nusa dan bangsa. Demi pembangunan negara, negara berhasrat untuk
melahirkan modal insan yang berkualiti, yakni berpendidikan, berwawasan,
berdedikasi, berkaliber dan berdisiplin. Oleh hal yang demikian, dalam RMK-9,
sebanyak 20.6 peratus diperuntukkan untuk meningkatkan kualiti modal insan
dengan meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu. Dalam konteks ini, sasaran
modal insan ialah remaja atau tenaga muda kerana pemuda harapan bangsa, pemudi
tiang negara. Golongan mudalah yang dapat menyumbangkan idea dan tenaga demi
pembangunan negara dalam segala bidang, khususnya dari aspek iktisad. Jadi,
bagaimanakah remaja dapat memainkan peranan dalam usaha merealisasikan visi
kudsi kerajaan, yakni melahirkan modal insan yang berkualiti.
Sebagai bakal modal insan
yang berkualiti, seseorang remaja hendaklah berbekalkan pendidikan formal yang
sempurna. Maksud saya, setiap remaja haruslah memerah otak sehingga mencapai
ijazah kelas pertama, sarjana muda, dan jika diizinkan Allah sehingga falsafah
kedoktoran. Kita boleh mencapai kemuncak dalam bidang pendidikan dengan
berbekalkan semangat yang kental dan usaha yang gigih. Demi mencapai kejayaan
yang cemerlang, ruyung perlulah dipecahkan untuk menikmati sagunya. Malangnya,
remaja dewasa ini bersemangat rapuh dan mudah putus asa apabila menempuh onak
dan duri; genggam-genggam bara, terasa hangat dilepaskan. Senario ini amat
ketara dalam kalangan pemuda pemudi kita kerana rata-rata melepaskan batuk di
tangga. Apabila memperoleh diploma, mereka sudah puas dan berhijrah ke
bandar-bandar besar untuk mencari pekerjaan. Yang bernasib baik dapat bekerja
sebagai jururawat di hospital swasta yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan.
Yang bernasib malang pula bergelandangan di perut kota dengan segulung diploma
dari sebuah pejabat ke sebuah pejabat. Kata orang tua-tua, asal sabut terapung,
asal besi tenggelam. Tuntasnya, demi menjadi modal insan yang berguna kepada
tanah air, remaja perlulah bertungkus lumus untuk memperoleh pendidikan yang
setinggi mungkin. Bukankah genggam bara api biar sampai jadi arang?
Selain melengkapkan
diri dengan pendidikan, remaja hendaklah mengamalkan gaya hidup sihat. Saya
katakan demikian oleh sebab kesihatan menjamin kecergasan dan kecerdasan
seseorang individu sejajar dengan kata hikmat badan cergas, otak cerdas. Dunia
ini dunia stres tidak dapat dinafikan kerana siapa cepat, dia dapat. Demi
mengejar pangkat dan pendapatan yang tinggi, kesihatan diabaikan. Oleh sebab
terlalu ghairah akan kertas hijau dan merah, mereka kesuntukan waktu untuk
bersenam, beriadah, dan bersantai. Apabila sudah terlantar di hospital seperti
kura-kura terlentang kerana hipertensi, segala-galanya sudah terlambat; kuman
menjadi barah; belukar menjadi rimba. Menurut berita di Utusan Melayu baru-baru
ini, seorang mekanik motor berkuas tinggi (superbike) yang berusia 38 tahun
dikejarkan ke hospital bahana serangan sakit jantung. Sesampainya di Hospital
Daerah Seberang Jaya, dia pun disahkan sudah berpindah ke balik papan.
Persoalannya, bolehkah generasi muda yang berpenyakit dapat menyumbangkan
tenaga ke arah pembangunan negara? Jadi sebagai generasi muda yang
berpendidikan, kita haruslah mengambil inisiatif untuk melakukan senaman secara
konsisten, seperti bersenam di gim ataupun beriadah di taman rekreasi. Selain
itu, kita perlu menjaga pemakanan setiap masa; kita perlu makan untuk hidup,
bukan hidup untuk makan. Seperkara lagi, rokok, najis dadah dan arak sewajarnya
dihindari kerana mengundang pelbagai komplikasi. Tegasnya, gaya hidup sihat
hendaklah menjadi agenda perdana dalam kamus hidup kita jika hendak menjadi
modal insan yang berkualiti.
Di samping gaya hidup sihat,
remaja hendaklah mempunyai jati diri yang unggul demi menjadi modal insan yang
dapat menyumbang kepada nusa dan bangsa. Antara keperibadian unggul termasuklah
tingkah laku yang sopan dan mempunyai darjah kesusilaan yang tinggi berpaksikan
prinsip kelima Rukun Negara, yakni kesopanan dan kesusilaan. Hal ini dapat
memandu dan memimpin generasi muda agar tidak terbabas dari landasan yang benar
lalu terjerumus ke dalam lembah laknatullah, seperti berjinak-jinak dengan
najis dadah, yang menghancurkan wawasan negara, iaitu Wawasan 2020. Menurut
pakar motivasi yang tersohor dan disegani masyarakat Melayu, Datuk Haji Dr.
Fadzilah Kamsah, banyak anak muda yang terperosok ke dalam kancah maksiat,
seperti sumur di tepi jalan, siapa haus boleh minum (perempuan sundal), ekoran
terhakisnya nilai-nilai moral. Sehubungan ini, remaja haruslah menyemaikan
nilai-nilai kemanusiaan dan kerohaniaan, seperti amanah, tulus ikhlas,
toleransi dan bertimbang rasa, dalam lubuk kalbu mereka agar menjadi modal
insan yang bersahsiah mulia serta menjaga imej tanah air yang tercinta ini. Apa
gunanya anak gadis yang cantik tetapi tidak bersopan santun laksana bunga
dedap, sungguh merah berbau tidak. Anak gadis yang tidak bermoral bukan sahaja
dianggap sebagai cacing di pelimbah malahan dilabelkan sebagai sampah
masyarakat. Jadi, anak-anak muda kita haruslah mematuhi adat dan peraturan di
mana-mana sahaja mereka berada; di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
Pendek kata, modal insan yang berkeperibadian mulia bukan sekadar dapat
menyumbang ke arah pembangunan negara malahan dapat mengharumkan nama negara di
persada antarabangsa.
Tidak
ketinggalan juga, generasi muda haruslah menghayati ajaran al-Quran. Hal ini
dikatakan demikian kerana remaja yang mematuhi ajaran al-Quran, bangsa Malaysia
yang budiman dan disegani dapat dilahirkan. Dalam konteks ini, remaja dapat
membezakan yang mana intan, yang mana kaca. Remaja yang beriman dan berpaksikan
akidah tidak akan menjadi hamba kepada hawa nafsu. Mereka mengetahui siapa
yahudi, siapa nasrani, dan siapa majusi. Dengan berbekalkan usuluddin ataupun
ilmu tauhid, yakni ilmu yang membicarakan akidah agama Islam yang berhubung
dengan ketuhanan, kenabian, dan perkara-perkara yang ghaib seperti qadak dan
qadar, hari akhirat, syurga, dan neraka, mereka akan menjauhi angkara dan
maksiat. Anak gadis yang soleh, misalnya, akan menjaga gerak-geri apabila
berinteraksi dengan kaum lelaki. Tutur kata dan tingkah laku akan dijaga agar
tidak mencemari imej keluarga. Kata orang, biar buruk kain dipakai, asal pandai
mengambil hati. Ajaran agama Islam juga mencelikkan mata remaja bahawa dari
telaga yang jernih, tak akan mengalir air yang keruh dan dari telaga yang
keruh, tak akan mengalir air yang jernih. Dengan adanya kesedaran ini, tumbuk
rusuk ataupun rasuah yang dapat menghancurkan negara dapat dihindarkan.
Tuntasnya, nilai-nilai keagamaan hendaklah disemaikan dan disuburkan dalam
lubuk sanubari setiap remaja untuk menjadi modal insan yang berkualiti.
Akhirulkalam, modal insan yang menjadi harapan
negara ialah generasi muda yang berpendidikan formal, berjati diri mulia, sihat
wal afiat dan beriman. Demi mendukung cita-cita dan hasrat negara ini, remaja
hendaklah melakukan aktiviti-aktiviti yang dapat membentuk jati diri yang
unggul, bukannya membilang buah kerayung seperti melepak di kompeks beli-belah,
berlumba haram dan berjudi. Sebagai warganegara yang berjiwa patriotik, remaja
haruslah mengetepikan aliran politik yang sempit yang berorientasikan
komunalisme (fahaman perkauman) demi kepentingan nusa dan bangsa. Seperkara
lagi, nilai-nilai negatif hendaklah dikikis sama sekali kerana memang susah
untuk mengikis tabiat buruk. Bukahkah ayam pulang ke lombong, itik pulang ke
pelimbahan? Remaja juga sewajarnya berfikir dengan semasak-masaknya sebelum
bertindak dalam apa-apa juga aspek kehidupan kerana ingat sebelum kena, jimat
sebelum habis. Tiada gunanya kita menyesali sesuatu tindakan yang sudah menimpa
diri kerana sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna. Dengan
kesedaran ini, remaja bukan sahaja akan menjadi modal insan kelas pertama
bahkan dapat memperkasakan bangsa Malaysia sebagai bangsa yang maju yang dapat
duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain.