Attention! You have stepped onto ♥ Izzati Nadia's online journal ♥ Welcome and thanks dear! With pleasure, you are invited to visit this page again and again in future│FollowDashboard
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Astaghfirullah

Karangan Bahagian A : Usaha Meningkatkan Akademik



            (TEMA) Setiap manusia yang hidup di muka bumi ini mengimpikan kejayaan dalam apa-apa jua bidang yang diceburi. Kejayaan yang dicapai akan membawa kegembiraan  dan kebahagiaan dalam kehidupan kita. (ISU) Kejayaan Nik Nur Madihah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun 2008 yang berjaya memperoleh 20A walaupun beliau merupakan seorang anak tukang sapu dan nelayan bukanlah satu perkara yang mustahil. Untuk meningkatkan pencapaian akademik, usaha yang gigih  amat diperlukan kerana yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang. (ARAHAN) Persoalannya, apakah antara usaha yang sewajarnya dipraktikkan oleh seorang pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik seterusnya menjadi pelajar yang berjaya dalam pelbagai bidang?
          (ISI 1) Cara perdana untuk meningkatkan pencapaian akademik ialah pelajar itu perlulah belajar bersungguh-sungguh secara istiqamah dengan mengaplikasikan teknik yang betul dan efektif.(HURAIAN - MENGAPA) Hal ini dikatakan demikian kerana peningkatan akademik mahupun kokurikulum merupakan satu platform  yang signifikan untuk menjejakkan kaki di menara gading dan sekali gus merealisasikan cita-cita kita. (CONTOH – BAGAIMANA + UNGKAPAN) Oleh itu, kita perlulah mengulang kaji pelajaran dengan bersungguh-sungguh tanpa mengenal erti jemu kerana usaha itu tangga kejayaan. Sesungguhnya, kejayaan itu tidak akan datang  kepada manusia yang leka. (HURAIAN CONTOH – KESAN) Dengan ini, pelajar yang cemerlang dalam bidang akademik akan dapat dilahirkan dan masa depannya akan lebih cerah. (PENEGAS) Tegasnya, kejayaan seseorang pelajar dapat dicapai melalui kesungguhannya yang tekun dan gigih.
            (ISI 2) Usaha yang seterusnya untuk meningkatkan kokurikulum bagi seseorang pelajar adalah dengan mengunjungi perpustakaan sama ada secara individu ataupun kumpulan. (HURAIAN – MENGAPA)  Perpustakaan atau dalam kata lain iaitu pusat sumber merupakan gedung ilmu yang mampu menyediakan bahan ilmiah dalam kuantiti yang banyak ghalibnya kepada para penuntut ilmu dan masyarakat. (CONTOH – BAGAIMANA) Bagi yang berkemampuan, kita juga boleh meletakkan sumber ilmiah seperti majalah dan akhbar dengan mewujudkan satu sudut bacaan yang berkonsepkan perpustakaan mini di bilik darjah mahupun di rumah agar masa lapang kita diisi oleh perkara yang berfaedah tamsilnya membaca dan sebagainya. (HURAIAN CONTOH – KESAN + UNGKAPAN) Ekoran daripada aktiviti-aktiviti seumpama ini, pelajar akan menjadi lebih berminat dan tertarik untuk membaca di samping mengulangkaji pelajaran seterusnya dapat menambahbaik pencapaian akademik. (PENEGAS) Pendek kata, ayuhlah kita berganding bahu bersama sama bagai aur dengan tebing dalam melahirkan masyarakat ulat buku agar penjanaan pemikiran yang kreatif dan inovatif oleh masyarakat dapat ditingkatkan.
            (ISI 3) Jika kita lihat dari perspektif yang berbeza, pelajar yang inginkan kecemerlangan juga perlulah mengadakan perbincangan berkumpulan bersama rakan seperjuangan. (HURAIAN – MENGAPA) Terdapat banyak kebaikan daripada perbincangan secara berkumpulan. Meningkatkan kefahaman dan menajamkan keyakinan diri untuk menyuarakan pendapat merupakan salah satu contoh faedahnya. (CONTOH – BAGAIMANA) Rakan-rakan  merupakan orang yang paling dekat dengan pelajar selain ahli keluarga. Sebagai contoh, seseorang pelajar yang bersikap malu tidak berani untuk bertanya kepada guru apabila dia menghadapi masalah dalam pelajaran. Sebaliknya dia akan bertanya dan mengeluarkan buah fikiran di depan rakan-rakannya. Berdasarkan hujah yang dinyatakan, jelaslah bahawa belajar secara berkumpulan banyak manfaatnya kerana lebih seronok dan tidak membosankan. (HURAIAN CONTOH – KESAN) Namun begitu, harus kita ingat bahawa dalam pergaulan wajarlah kita menjaga adab agar tidak menggores hati dan memutuskan ikatan persaudaraan. (UNGKAPAN MENARIK) Bukan itu sahaja, usaha kita untuk memburu kejayaan juga tidak akan menjadi angan-angan Mat Jenin kerana Allah SWT tidak akan memberikan sebuah kejayaan kepada barangsiapa yang memutuskan sillaturahim.
         (PENUTUP - KESIMPULAN ISI-ISI) Sudah terang lagi bersuluh bahawa terdapat beberapa cara yang perlu dipraktikkan oleh seseorang pelajar untuk meningkatkan akademik bagi mengecapi kecemerlangan. Ingatlah kata orang tua-tua bahawa kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. (CADANGAN) Oleh itu, setiap pelajar yang menginginkan kejayaan perlulah mengorak langkah yang sinergi dan pragmatik serta tidak mengamalkan sikap bertangguh kerana sikap bertangguh itu merupakan pencuri masa. Ibu bapa juga perlulah sentiasa menjadi tulang belakang yang menyokong kejayaan anak-anak dengan memberikan sokongan dan dorongan kepada mereka untuk berjaya dalam bidang yang diceburi. (HARAPAN) Semoga kejayaan para pelajar di negara kita ini dapat melahirkan generasi muda berminda kelas pertama yang cemerlang, gemilang dan terbilang aspirasi negara iaitu Wawasan 2020 berjaya digapai dengan mudahnya melalui kerjasama semua pihak dan dapat bersaing dengan negara lain di pentas global.