Assalamualaikum wbt, harini Izzati nak share pasal “HARAP MAAF.. TALIAN SEDANG SIBUK, SILA CUBA SEKALI LAGI”, from this blog. Harap memberi manfaat.
Pernah mendengar kata-kata itu? Kata-kata seorang operator telefon
yang dirakamkan khas buat talian yang sedang sibuk. Atau mungkin juga
kita pernah mendengar ayat ini, “Maaf.. Pegawai kami sedang sibuk, anda
akan dilayan sebentar lagi, harap bersabar”. Sabar punya sabar, masih
juga belum dilayan.
Apakah hikmah di sebalik kesesakan talian itu? Adakah kerana
kekurangan kakitangan atau sistem telekomunikasi yang kurang sistematik?
Bagi saya, hal ini berlaku disebabkan penggunaan perkhidmatan
komunikasi di waktu puncak yang sesak!
Waktu puncak boleh dikatakan bermula pada pukul 7 pagi hingga 7
malam. Manakala waktu tenang pula ialah pada pukul 7 malam sehingga
pukul 7 pagi. Dimudahkan cerita, siang adalah waktu puncak dan malam
adalah waktu yang tenang. Oleh kerana itulah kebanyakkan syarikat
telekomunikasi menawarkan pakej harga yang berlainan mengikuti waktu
yang ditetapkan. Harga di waktu sesak lebih mahal!
Di sebalik talian yang sesak itu, adakah
kita terfikir tentang talian yang lebih hebat daripada talian
telekomunikasi ini? Ianya adalah ‘talian’ Allah yang Maha Mendengar
rintihan hamba-hamba-Nya. Saya mula terfikir tentang hikmah kelebihan
sepertiga malam yang sering diceritakan oleh Rasulullah Sollallahu
A’laihi Wasalam. Mengapa sepertiga malam?
Malam adalah waktu yang tenang. Seperti talian telefon yang tidak
sesak di waktu ini menunjukkan komunikasi akan menjadi lebih lancar dan
kurang halangan. Doa mudah diterima di waktu ini.