Attention! You have stepped onto ♥ Izzati Nadia's online journal ♥ Welcome and thanks dear! With pleasure, you are invited to visit this page again and again in future│FollowDashboard
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Astaghfirullah

MyNOTES: Apa itu Sel darah merah atau RBC?

Headline: Mengenal sel darah merah dalam darah kita
Tajuk: Sel darah merah
Topik: Apa itu sel darah merah, bagaimana terhasilnya RBC, bilakah masa terhasilnya RBC, dan proses pelupusan RBC dalam darah kita. 
Tarikh menulis: 18 November 2018M 

Assalamualaikum wbt, sebelum membaca ilmu ini, saya harap awak faham bahasa rojak dan singkatan perkataan yang ditulis sebab vocabulary dalam otak bercampur. Jadi, akan jadi lambat dan kelakar kalau nak terjemah satu-satu perkataan kepada bahasa melayu. Maka, terimalah seadanya ilmu yang mampu dikongsi ini. Semoga awak, saya, dan dia cerdik untuk Islam aamiin❤️
 
Apakah itu Red Blood Cells (RBCs)? RBCs (erythrocytes) dan hemoglobin molecules adalah sebagai grabcar yg membawa oxygen & carbon dioxide di dlm drh. Bentuk RBCs adalah biconcave disk (meningkatkan luas permukaan sel untuk penyerapan gas & memudahkan sel untuk melepasi kawasan yang sempit cnthnya, small capillaries).

Random questions 1:
Haemoglobin ni dia pigment dalam RBC kan? Apakah komposisi RBC?

Answer: Yes, dalam RBC, ada haemoglobin. Haemoglobin adalah protein; yang terbentuk oleh 4 rantai polypeptide (setiap rantai dipegang atau diikat oleh heme unit iaitu iron atom untuk menyerap oksigen dan Karbon Dioksida). 

#HNquotez : "Masya Allah! Bukankah Allah itu teliti dan Maha Bijaksana dalam mencipta awak, saya, dan dia? Alhamdulillah kerana kita masih direzekikan RBC yang cukup untuk hidup dari lahir sehingga sekarang."


Hemoglobin adlh protein pembawa oksigen di dlm RBCs. Hemoglobin trdiri drpd heme molecules & globin, protein molecule. Globin dibuat drpd four polypeptide chains - 2 alpha chains & 2 beta chains. Setiap drpd four polypeptide chains mengndungi heme unit yang mana di dlmnya terdapat iron atom. Iron atom akn binds reversibly dgn oksigen, membolehkan nya untuk menghantr oksigen sebagai oxyhemoglobin kpd cells.  Hemoglobin di synthesized di dlm RBC. Kadar synthesis brgntung kpd khdiran iron (ion).

Semua darah brasal drpd Hemocytoblast (stem cell)

Bagaimana penghasilan RBCs (erythropoiesis)? Bermula di dlm sumsum tulang merah (located in vertebrae, sternum, ribs, & pelvis), dan sempurna di dlm drh atau spleen. Erythroblasts membentuk hemoglobin smsa di dlm sumsum tulang (bone marrow). Erythroblasts berubh mnjadi normoblasts. Kemudian, normoblasts akn membuang nucleus & organelles yg trdpt di dlmnya, myebbkan normoblast runtuh ke dlm (inward). Sbb itulh bntuk drh mnjadi biconcave. Sel ini kmudian masuk ke dlm system saluran drh yg dikenali sbgai reticulocytes, yg akn mnjadi matang dlm tempoh 48 jam. Proses kseluruhan pghsiln RBCs drpd bone marrow adlh 3-5 hari.


Random questions 2:
Darah ini dia ada kat seluruh badan kan?
Meaning kat dalam semua sistem badan ke? 
Darah ada kt dalam tulang, dekat dlm kulit, kecuali rambut and kuku? Mcmtu kan?
Tapi kat bebola mata ada jgk ke darah? 😂

Answer: Yes darah ada di seluruh badan kita. Asalnya datang dari stem cell dan terhasil mengikut peringkat-peringkat dan proses-prosesnya. Ya, dalam mata ada darah juga sebab kapilari ada di mata. 

#HNsharesknowledge Terdapat 3 jenis salur darah yang ada dalam badan manusia; iaitu kapilari, arteri dan vena

Kapilari: Kapirlari adalah salur darah yang paling kecil. Salur darah ini sangat nipis, dan ini membenarkan berlakunya pertukaran bahan-bahan antara darah dan badan.

Arteri: Arteri adalah salur darah yang tebal dan membawa darah keluar dari jantung. Kenapa perlu tebal? Sebab tekanan tinggi diperlukan untuk mengepam darah ke seluruh badan. Kalau nipis, mungkin salur akan pecah akibat tak mampu menanggung tekanan tersebut.

Vena: Vena adalah salur darah yang membawa darah ke jantung. Uniknya vena, kerana ia nya mempunyai struktur "penghalang" disebut sebagai injap. Injap akan menghalang darah tidak beroksigen daripada berpatah balik dan bercampur dengan darah yang beroksigen
(cikgu Hailmi, 2013) 

Bilakah erythropoiesis berlaku? Apabila tisu bdn mngalmi hypoxia (tisu tdk mndpt oksigen yg mncukupi). Kidneys akn rembeskan hormone erythropoietin dan mrgsang bone marrow utk mghsilkan RBCs.


Pelupusan RBCs (hemolysis)? Hemo (hemoglobin), Lysis (destroy). Jgka hyt RBCs adlh 120 hari. RBCs yg “sdh brusia” or rosak akn mengalami hemolysis oleh phagocytes di dlm spleen, liver, bone marrow & lymph nodes. Phagocytes akn reuse amino acids & iron (from heme units), trdpt di dlm RBCs yg lysed. Heme unit di tukar menjadi bilirubin lalu dibawa oleh darah kpd liver dan dibuang melalui hempedu (bile).

Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk awak, saya, dan dia di dunia dan akhirat. Doakan yang terbaik untuk Izzati Nadia, ahli keluarga saya, kawan-kawan, dan guru-guru. Assalamualaikum wbt! 

No comments:

Post a Comment

Bismillah, jadilah seorang pengkritik yang berhemah, jujur dan tidak mendengki agar orang yang dikomen mendapat manfaat daripada komen kita #HNquotez