Attention! You have stepped onto ♥ Izzati Nadia's online journal ♥ Welcome and thanks dear! With pleasure, you are invited to visit this page again and again in future│FollowDashboard
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar Astaghfirullah

Kisah Cinta Sepohon Tuffah

Suatu ketika, hiduplah sebatang pohon epal besar dan kanak-kanak lelaki yang suka bermain-main di bawah pohon epal itu setiap hari

Kanak-kanak itu suka memanjatnya hingga ke pucuk pohon, memakan buahnya, tidur dibawah keteduhan rendang daun-daunnya

Kanak-kanak lelaki itu sangat sayangkan pohon epal itu

Demikian juga pohon epal sangat sayang kepada kanak-kanak kecil itu

Waktu terus berlalu

Kanak-kanak lelaki itu kini telah dewasa dan tidak lagi bermain-main dengan pohon epal itu setiap hari,seperti kebiasaannya

Suatu hari dia mendatangi pohon epal itu.Wajahnya nampak sedih

“Mari ke sini bermain-main lagi denganku” kata pohon epal itu

"Aku bukan anak kecil yang bermain-main dengan pohon lagi”jawab kanak-kanak lelaki itu

“Aku ingin sekali memiliki mainan, tetapi aku tiada wang untuk membelinya.”

“Erm, maaf aku pun tiada wang.. Tetapi kamu boleh mengambil semua buahku dan menjualnya. Kamu boleh mendapatkan wang untuk membeli mainan idamanmu”

Kanak-kanak lelaki itu sangat gembira. Dia memetik semua buah epal yang ada di pohon dan pergi dengan penuh suka cita

Namun, setelah itu kanak-kanak lelaki itu tak pernah datang lagi. Pohon epal itu kembali sedih.

Suatu hari kanak-kanak lelaki itu datang lagi

Pohon epal sangat gembira melihatnya datang

“Mari bermain-main denganku lagi” kata pohon epal

“Aku tiada waktu” jawab kanak-kanak lelaki itu

“Aku harus bekerja untuk keluargaku. Kami memerlukan rumah untuk tempat tinggal. Mahukah kau menolongku?”

“Maaf aku pun tidak memiliki rumah. Tetapi kamu boleh menebang semua dahan rantingku untuk membina rumahmu” kata pohon epal itu

Kemudian anak lelaki itu menebang semua dahan dan ranting pohon epal itu dan pergi dengan gembira

Pohon epal itu juga merasa bahagia melihat anak lelaki itu gembira. Tetapi anak lelaki itu tak pernah kembali lagi.Pohon epal itu sekali lagi merasa kesepian dan sedih

Pada suatu musim panas, anak lelaki itu datang lagi

Pohon epal merasa sangat gembira menyambutnya

“Jom bermain-main lagi denganku” kata pohon epal

“Aku sedih” kata anak lelaki itu

“Aku sudah tua dan ingin hidup tenang. Aku ingin pergi bersiar-siar dan berlayar. Mahukah kamu memberikan aku sebuah kapal?”

“Maaf aku tidak mempunyai kapal, tetapi kamu boleh memotong batang tubuhku dan menggunakannya untuk membuat kapal yang kau mahu. Pergilah berlayar dan bersenang-senanglah “
Kemudian, anak lelaki itu memotong batang pohon epal itu dan membuat kapal yang diidamkannya.

Dia pun pergi berlayar dan tidak pernah lagi datang menemui pohon epal itu

Akhirnya, anak lelaki itu kembali setelah bertahun-tahun kemudian

“Maaf anakku” kata pohon epal itu

“Aku sudah tidak memiliki buah epal lagi untukmu.”

“Tak apa. Aku pun sudah tidak memiliki gigi untuk mengigit buah epalmu” jawab anak lelaki itu.

"Aku juga tidak memiliki batang dan dahan yang boleh kau panjat” kata pohon epal

“Sekarang, aku sudah terlalu tua untuk itu semua” jawab anak lelaki itu

“Aku benar-benar tidak memiliki apa-apa lagi yang dapat aku berikan padamu. Yang tinggal hanyalah akar-akarku yang sudah tua dan sekerat ini” kata pohon epal itu sambil menitikkan air mata

“Aku tidak memerlukan apa-apa lagi sekarang” kata anak lelaki itu

“Aku hanya memerlukan tempat untuk berehat. Aku sangat penat setelah sekian lama meninggalkanmu”

“Oooh, bagus sekali. Tahukah kamu, akar-akar pohon tua adalah tempat terbaik untuk berbaring dan beristirehat. Mari, marilah berbaring di pelukan akar-akarku dan berehatlah dengan tenang.”

Anak lelaki itu berbaring di pelukan akar-akar pohon

Pohon epal itu sangat gembira dan tersenyum sambil menitiskan air matanya

Moral of story :

Pohon epal itu adalah ibu bapa kita.
Ketika kita muda, kita senang bermain-main dengan ayah dan ibu kita
Ketika kita semakin besar, kita meninggalkan mereka (seperti sekolah yang jauh dan universiti), dan hanya datang ketika kita memerlukan sesuatu atau dalam kesulitan
Tidak peduli apa-apa pun, ibubapa kita akan selalu ada untuk memberikan apa yang dapat mereka berikan untuk membuat kita bahagiaKita mungkin berfikir bahawa anak lelaki itu telah bertindak sangat kasar terhadap pohon itu. Tetapi kadangkala tanpa kita sedari begitulah sikap kita terhadap orang tua kita

Orang inilah yang setiap hari bekerja keras untuk kesejahteraan kita, anak-anaknya. Orang inilah, rela melakukan apa sahaja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita lancar.Sekarang, lihatlah ayah dan ibu anda ketika sedang tidur. Bagaimana jika saat kita jauh tidak disampingnya, kita tak dapat lagi melihatnya kerana mereka sudah tidur untuk selamanya

Rasakanlah getaran cinta yang mengalir deras ketika mengingat. Betapa banyaknya pengorbanan yang telah dilakukan mereka ini untuk kebahagiaan anda.Cintailah mereka kita, dengan sebenar-benarnya cinta
Ucapkan pada ibubapa kita sekarang, betapa kita mencintainya; dan berterima kasih atas seluruh hidup yang telah dan akan diberikannya pada kita. Bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok hari mereka “orang-orang dikasihi itu” tidak lagi membuka matanya, selamanya.


Aduhai ayah, ibu… terima kasih engkaulah pelita dalam hatiku..Ya Allah Ya Ghaffar..Tak kuasa lagi aku merangkai kata ini..Dan hanya permohonan dari lubuk hatiku yang penuh noda dan dosa dengan rahmatMu yang meliputi segala sesuatu..Kasihanilah aku dan kedua orang tuaku..Demi RahmatMu yang mendahului murkaMu, daku bermohon, ampunilah dosa kedua orang tuaku..Duhai Zat yang selalu mendengarkan jeritan inilah daku yang merendahkan diri dihadapanMu..Aamiin.